Hmmm, he encontrado una exposición sobre la sociedad Hausa que ha suscitado gran interés en mí. Está en el libro "The Hausa of Nigeria", de Frank A. Salamone:
"The Hausa tend to rank all specialties in a hierarchical and hereditary system. Inheritance is by primogeniture. The Hausa prize wealth and use it to form patronage links. However, wealth also brings with it the burden of great responsibilities. The patron-client relationship binds all Hausa men to some extent. The Maguzawa are organized into small villages comprised of exogamous patrilineal kin. Conversely, Muslim Hausa local organization is somewhat more complex. The compound, his wife or wives, and their children is the smallest social unit. Other family members, clients, and their families may also inhabit the compund. Therefore, patrilocal extended families or joint fraternal families often inhabit a compund. The mai-gida, or male head of the family, rules the compound. The compound forms a joint agricultural unit. Occupational specialties, however, are at the discretion of the indvidual. As Muslims, each Hausa male may have four wives and as many concubines as he can support. Divorce is a common fact of life, and women often act in such a manner as to prod their husband into divorcing them, for the life of unmarried women is less restrictive that that of a married one. In conformity with the Muslim Hausa principle of hierarchy, wives are ranked in the order of their marriages. The Hausa prefer cousin marriage on either side, although patrilateral parallel cousin marriage in the Fulani style has greater prestige than any other form of marriage. Among the elite, women tend to be secluded and purdah is a sign of status among them. Among all Hausa respect and avoidance tend to be the rule. Division of labor is a basic principle. Men are responsible for the agriculture, collecting activities, market-sewing, laundry, building repairs, and transport. Women cook, owing their husbands one cooked meal a day, clean house, take care of the children, pursue their craft specialties, and sometimes engage in trade. The Hausa pride themselves on being a "civilized" people with strong urban roots. They display a genius for organization. Their wards have a village organization, which is under the leadership of the village head. Formerly, there would be a titled official in the capital who held clusters of villages in fief. The emir would be the overall ruler of the particular state, which comprised a number of clusters of villages. British rule which was consolidated about the beginning of the Twentieth century changed the system in a number of ways, providing greater power to emirs and local Muslim officials."
De todo lo escrito anteriormente, me llama la atención especialmente el hecho de que exista una gradación social oficial según la profesión y de que ésta sea hereditaria. Un modelo de sociedad que tengo en mente es una en la que los individuos estén agrupados en corporaciones o gremios según la profesión a la que pertenecen y estos gremios controlen tanto el acceso a dicha profesión como su funcionamiento interno. El trabajo sería hereditario, de forma que la sociedad se hallaría dividida en sectores laborales a los que se pertenecería según el nacimiento; sin embargo, no existiría ninguna gradación social según la profesión como entre los Hausa, todas tendrían la misma categoría o estatus. Los gremios serían las únicas entidades con representación política y serían el principal conducto a través del cual se organizaría y estructuraría la vida política. Se seguiría un principio distributista que obligaría a una persona que acumulase grandes posesiones materiales a entregar éstas a la sociedad; así, preservándose el equilibrio de poder entre todos los ciudadanos, también se impediría que uno o un grupo de ellos se erigiera por encima de la mayoría y tomara decisiones en contra de la voluntad y el bienestar del pueblo.
De momento, el único pueblo que he visto con un sistema similar al que yo tengo en mente es el Hausa, tendré que estudiarlo más a fondo. Según se afirma en el libro, los británicos trastornaron su sociedad tradicional sobremanera cuando los invadieron, proporcionando más poder a sus gobernantes políticos (los emires y oficiales locales) en detrimento de la población, así que no sé hasta qué punto se mantendrá aún la sociedad que describe esta obra, pero parece muy interesante. ¿Qué os parece una sociedad como la que describo y que en algunos aspectos coincide con la Hausa?